Jaki olej do silnika zakupić? Sprawdzamy rodzaje

Olej silnikowy konstruuje powłokę oddzielającą ruchome części, jakie się obok siebie odnajdują. W ten sposób zmniejsza się otwarty kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik. Dzięki właściwego kierownictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, by przemieścić go w inne miejsce, z reguły do powietrza bądź jakiegoś rodzaju odprowadnika.

W silnikach benzynowych, górny pierścień kompresji ma okazję narazić olej silnikowy na gorączki rzędu 160 stopni Celsjusza. W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień może wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w dużych temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Podział Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Istnieją też oleje całoroczne, jakie powinny niemniej jednak spełnić kryteria letnie i zimowe.

Pokrywając części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy ogromnych temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Wolno dorzucić również do oleju inhibitory korozji. Wiele olejów silnikowych ma również dodatki w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, by utrzymać silnik w schludności oraz zminimalizować tworzenie ciągle korzystających z oferty naszej firmy związków tłuszczowych – przetestuj warsztat samochodowy pruszków. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki mogą przenieść się w oleju, wywołując większą erozję i zużycie ruchomych części. Naturalnie aby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub ewentualnie pompa zębata napędzana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, ujmują korozyjny wpływ oleju na szczegóły ruchome w silniku. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju.

Może to ci się też spodoba:

Dodaj komentarz